هنر – سیاست – رسالت
باور کنید از هیچ سؤالی به اندازه این سؤال تکراری که بعضا از من و امثال من می پرسند متنفر نیستم . من از مورد سؤال قرار گرفتن بدم نمی آید و سراغ ندارم خبرنگاری و یا نشریه ای از من سؤال کرده باشد و من بی جواب گذاشته باشم ولی به این سؤال حساسیت خاصی دارم . حقیقتا نمیدانم منظور از این سؤال چیست. سؤال این است ، چرا بعنوان یک هنرمند خود را آلوده سیاست کرده اید؟ مشکل این سؤال کنندگان این است که اصولا بین سیاسی کاری و سیاست بازی و روشنگری و آگاهی بخشی فرقی نمیگذارند.
وظیفه یک هنرمند در وهله اول کسب آگاهی و بالا بردن شعور اجتماعی خویش است و نیز شناختن دردها و مشکلات جامعه و به دنبال آن تلاش در جهت ارائه یک اثر هنری به گونه ای که آثار و نتایج آن روشنگری ، آگاهی بخشی و هدایت جامعه باشد در مسیری که به ایشان کمک کند تا مشکلاتشان را حل کنند و به حقوقشان برسند .
در رسیدن به این اهداف مقدس است که فعالیت های هنری یک هنرمند متعهد با واقعیت های موجود در جامعه گره میخورد و قطعا این گره خوردن ها چالش هایی را بدنبال خوهند داشت . برای مثال اگر هنرمند نقاشی مشکل فقر و دلایل آن را در جامعه به تصویر بکشد یقینا توسط قشر طماع و فاسدان اقتصادی مورد اعتراض قرار خواهد گرفت چرا که منافع خویش را در خطر می یابند . طبیعتا مفسدان اقتصادی که خون مردم را در شیشه میکنند در عرصه سیاست نیز به فعالیت مشغولند و اینجاست که دامان سیاست آلوده میگردد . از آنجا که سیاست گذاری های حاکمان میتواند منافع مفسدان و اخلال گران اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهد لذا می بینیم در تمامی دنیا این شیاطین اقتصادی تلاش میکنند جایگاه ها و مناصب سیاسی را نیز اشغال نمایند و چون پول و قدرت در اختیار دارند اکثرا موفق میشوند . وظیفه یک هنرمند در چنین شرایطی چیست ؟ آیا چون روشنگری او دامان ظالمان را میگیرد و به چالش سیاسی ختم میشود باید که از مسئولیت اصلی خود شانه خالی کند ؟
به من میگویند ای کاش سیاسی نبودی و ای کاش فقط میخواندی. این به این مفهوم است که ای کاش وظیفه شناس نبودی و ای کاش سرت را پایین می انداختی و نمیدیدی. ای کاش کور بودی و ای کاش کر بودی. مگر میشود صدای فریاد مظلومیت را نشنید ؟ مگر میشود ظلم آشکار را ندید ؟ مگر میشود بعنوان یک هنرمند عینک بی دردی و خوش باوری به چشم زد؟ اصولا چرا باید این سؤال به ذهن شما خطور کند؟ حق گویی و حق طلبی به معنای سیاسی بودن رایج نیست که اساسا سیاسی کاری و سیاست مداری رایج از حق گویی و حق طلبی فرسنگ ها فاصله دارند . آن به ظاهر هنرمندی به سیاست پلید آ لوده است که نان به نرخ روز میخورد . یک روز سینما به آتش میکشد و یک روز خود را یکتا حامی سینمای کشور میداند . یک روز هم سفره و همراه جان بر کف جبهه اصلاح طلبی است و روزی دیگر جز اصول گرایان را ملحد کافر میداند . آری اگر سیاسی بودن و سیاسی کاری کردن به مفهوم فریبکاری و نیرنگ و مردم فریبی است از هر آنچه بوی سیاست بدهد بیزارم ولی به این بهانه و با این تعریف غلط نباید هنرمندان ما از حق گویی و حق طلبی دوری جویند و بعضا ژست روشنفکری نیز بگیرند .
مطمئنا هنرمند متعهد بودن رنج دارد و درد بسیار . محرومیت دارد و سختی کشیدن . مشکلات مادی و معنوی خرد کننده ای که روزگار را بر روح لطیف هنرمند تیره و تار میکند اما چاره ای نیست که هنر در اینگونه بودن است .
در این روزهای سخت و سرنوشت ساز میتوان چهره واقعی هنر و هنرمندان را شناخت . امروز مردم آگاه و هوشیار ما خوب میفهمند فرق بین هنر متعهد و هنر آلوده به سیاست را . امروز بیش از هر روز دیگر جامعه به حضور سبز و آگاهی بخش هنرمندان نیاز دارد هنرمندانی که میتوانند برای همیشه جایگاهشان را در دل مردم جامعه شان تثبیت کنند . به نظر من جشنواره فجر امسال بخوبی مرز بین هنر متعهد و هنر سیاست محور را مشخص نمود . حضور و عدم حضور هنرمندان در جشنواره فجر درس بزرگی به من به شما و به سیاست مداران داد. باید متوجه باشیم فرق بسیار بزرگی است بین روشنگری و حق طلبی و سیاسی کاری و فریب . فرق بزرگی است بین رخشان بنی اعتماد ، جعفر پناهی و آنان که به هر شکل ماندنی و حضوری تن میدهند .فرق بزرگی است بین فرصت طلبان هنر فروش و هنرمندان رسالت بر دوش.
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۵:۲۸ ب.ظ
سلام اقای زمان
البته نباید یادمون بره معدود هنرمندانی هم که در جشنواره شرکت کردن مانند حاتمی کیا به این دلیل بود که فیلمش بعد از چندسال به دستور جواد شمقدری رغع توقیف شده بود وبه نوعی برای تشکر در این جشنواره شرکت کرده در ضمن اقای حاتمی کیار فیلمش را به وزارت اطلاعات دولت اصلاحات تقدیم کرده است ویا حمید فرخ نزاد برای این شرکت کرده که در ۶ فیلم حضور دارد و بخت نخست سیمرغ است .ولی کلا امسای جشنواره بسیار بی رونق و در سکوت نسبتا کامل خبری برگزار شد که نشاندهنده تحریم این جشنواره توسط هنرمندان است باید دید تکلیف جشنواره موسیقی فجر چه میشود دقدا وضعیت هنرمندان موسیقی برعکس هنرمندان سینماست یعنی حضور در عرصه و صحنه به هرقیمت.تقربا اکثر هنرمندان موسیقی متعهد نیستند.
موفق باشید
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۶:۰۰ ب.ظ
سلام…
این خیلی خوبه که طرفدار هنرمند فهمیده ای چون شما هستم و از این بابت رسمآ و شدیدآ خوشحالم
هیچ جواب دیگه ای جز همین که فرمودین انتظار نمی رفت از شما…
اون به اصطلاح هنرمندانی که نان به نرخ روز می خورند آنهایی هستند که به سیاست “آلوده اند” که در مورد برخی ، ای کاش نبودند…
پایدار و برقرار باشید.
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۶:۱۳ ب.ظ
مهرداد عزیز سلام
باید به این مسئله توجه داشته باشیم که نباید اجازه دهیم به مرگ بگیرند تا به تب راضی شویم .موفق باشید .
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۶:۱۵ ب.ظ
زهره عزیز سلام
ممنون از اظهار نظر شما .
پایدار باشید
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۶:۵۵ ب.ظ
سلام اقای زمان. به شخصه اعتقاد دارم بیش از هر زمان دیگری از باید از هر فرصتی برای ابراز عقایدمان استفاده کنیم…..حتی اگر به قیمت حذفمان تمام شود…..این تریبون چه از صدا و سیما باشد مثل اقای اطاعت و چه تریبون جشنواره باشد……؛
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۷:۵۷ ب.ظ
سلام استاد…
یاشار هستم از مشهد…
بعد از چند سال برای دل خود نوشتن کتاب ترانه هایم را منتشر کرده ام که اگر ایمیل شما را داشته باشم نسخه PDF کتاب را برایتان ارسال می کنم…
متاسفانه آدرس پستی شما را ندارم تا کتاب را حضورتان تقدیم کنم…
بی صبرانه منتظر پاسخ و آدرس ایمیل شما می مانم…
با آرزوی سلامتی که بالاترین نعمتهاست…
یاشار
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۹:۲۷ ب.ظ
محسن عزیز سلام
حق با شماست به شرط آنکه تریبون را بدست بگیریم و در صحنه ظاهر شویم برای منعکس ساختن مطالبات مردم و نشان دادن حقانیت مردم و نه برای جلب توجه و نشان دادن خودمان به مردم .البته فراموش نکنیم همراهی با مردم و همسو شدن با ایشان در شکل ظاهری خود نیز برای هنرمندان ضروری است . حضور برای بیان عقیده شاید قابل توجیه باشد ولی تعریف و تمجید از کسانی که هنر را ابزار سیاسی کاری قرار داده اند قابل توجیه نیست .
۱۴ بهمن ۸۸ @ ۹:۳۰ ب.ظ
یاشار عزیز سلام
ممنون از لطف و توجه شما .میتوانید فایل pdf را به آدرس hzaman2001@yahoo.com ارسال نمایید .موفق و برقرار باشید .
۱۵ بهمن ۸۸ @ ۱۲:۴۸ ب.ظ
بله. در راستای هدفی که شما گفتید……باید استفاده کرد
۱۵ بهمن ۸۸ @ ۲:۳۱ ب.ظ
سلام استاد
انسان بودن و ماندن سخت است….
شنیدن ندای مظلومیت سخت است…
سخت تر از اون فریاد این مظلومیت گره خورده به بغض است..
چشمای تو فانوس شب
پر از ستاره لب به لب
دست تو و موج نسیم میشکنه التهاب تب
به امید روزی که مظلومی اجازه ظالم شدن رو به کسی نده
یا علی
۱۵ بهمن ۸۸ @ ۳:۵۸ ب.ظ
سلام مهندس عزیز
حرف های شما همه متین و منطقی. اما اصالت مسئولیت پذیری و تعهد و تمام این کلمات زیبا زمانی ارزشمند میشه که همه از اطراف خودشون شروع کنن . از یه جامعه آماری کوچیک . اما متأسفانه اینطور نیست . آدم می تونه از محل کار شروع کنه . از اتاق روبروش ، از اتاق بالای سرش و … همیشه باید ریشه مشکل رو درست کرد . از همون پایین پایین . شاید از یک دانشگاه شاید از یک ساختمون اداری شاید ….. عملاً این کار غیر ممکن و محال خواهد بود .
پیشاپیش ایام اربعین حسینی رو هم تسلیت می گم .
۱۵ بهمن ۸۸ @ ۴:۰۹ ب.ظ
“بی گناهی کم گناهی نیست دردیوان عشق *** یوسف ازدامان پاک خود به زندان رفته است
۱۵ بهمن ۸۸ @ ۶:۰۸ ب.ظ
میلاد عزیز سلام
حرف های قشنگ به ذات خود قشنگ هستند و متکی به گوینده نیستند .برای قضاوت در مورد اقوال و گفته ها گوینده را ملاک صحت و سقم و یا حقانیت و ناحق بودن نباید قرار داد .برای قضاوت در مورد آدمها به اعمال ایشان که با اختیار انجام میدهند باید نگاه کرد و مورد سنجش قرار داد .هیچ کس به تنهایی نمیتواند حلال ریشه ای مشکلات باشد و برای پرداختن به ریشه ها هم فکری ، همراهی و همسویی و برادری نیاز است .نکته دیگر اینکه تجربه به همه ما نشان داده است که با شعار تنها مشکلات حل نمیشود و باید واقع بینانه تر به مشکلات نگاه کرد . یادمان نرود هر قدر دایره مسئولیتمان را کوچک تر کنیم و افق دیدمان را نزدیک تر مشکلاتمان شخصی تر خواهد شد .بخصوص برای قشر هنرمند که مخاطب من در این نوشته بودند شعاع این دایره بایستی حد اقل به بزرگی شعاع دایره جامعه ای باشد که در آن زندگی میکنند نه محیط کار و همسایه های اطرافشان . اگر چه موافقم که همه ما باید به اطراف خود چه دور و چه نزدیک حساس باشیم .من هم ایام سوگ و عزای اربعین شهدای کربلا را تسلیت میگویم .موفق باشید .
۱۶ بهمن ۸۸ @ ۱:۵۳ ب.ظ
سلام استاد…
بی نهایت سپاسگزارم از لطفتون…
فایل PDF کتاب رو به آدرسی که فرموده بودین ارسال کردم…
بی صبرانه منتظر نظرات سازنده شما می مانم…
(در ضمن آخرین ترانه خود را نیز برایتان در ایمیل دیگری فرستاده ام که در خارج از کشور به زودی پخش می شود)
سبز باشید، مثل همیشه…
یاشار
۱۶ بهمن ۸۸ @ ۲:۴۷ ب.ظ
سلام مهندس عزیز
ممنون از جوابتون.
ولی شاید خالی از لطف نباشه یک بار دیگه نظر من رو بخونین. شاید توی عمقش منظور من رو متوجه بشین !!
من از فضایی حرف می زنم و بهبود جایی صحبت کردم که بزرگترین دغدغه ی درونی عوامل اصلیش ، ترس از دست دادن جایگاه ، پایان چپاول و چنره ای هستش که به ناحق ، به دست نا اهل افتاده . جامعه خیلی دوری منظور من نیست . شاید جایی همین نزدیکی…..
(شاید این نظر پیش خودتون بمونه بهتر باشه و اگرم نه که مختار به نمایش اونید )
سالم باشید و پایدار!!!!
۱۶ بهمن ۸۸ @ ۳:۵۵ ب.ظ
میلاد عزیز سلام
من کاملا متوجه منظور شما شدم و سعی کردم خارج از دایره شخصی به شما پاسخ دهم ولی چون اشاره شما به محیطی است که من در آن کار میکنم صلاح نیست آشکارا در مورد افراد در این وبلاگ حرف بزنم .
اگر میخواهید نظر دقیق من را در مورد مصادیق و به قول شما عوامل اصلی بدانید میتوانید حضورا به من مراجعه کنید و یا با ایمیل به وضوح مطالب خودتان را بیان کنید تا پاسخ دهم .
موفق باشید
۱۷ بهمن ۸۸ @ ۹:۱۸ ق.ظ
ممنون از محبت و وقتی که برای من قائل شدید
۱۸ بهمن ۸۸ @ ۱۱:۳۳ ق.ظ
سلام مهندس
با گفته های شما کاملا موافقم
یکی از دلایلی که شما رو خیلی دوس دارم همین دیدگاهتون در مورد هنر و رسالتش است.
همیشه سبز و سرفراز باشید.
۱۸ بهمن ۸۸ @ ۱۱:۴۵ ق.ظ
سلام اقای زمان
لطفا در بخش گالری عکسهای هنری خود را نیز قرار دهید.در ضمن در وبلاگتان جای بخش دانلود خالیست.مثل دانلود کنسرت و…
موفق باشید.
۱۸ بهمن ۸۸ @ ۱:۴۹ ب.ظ
اکبر عزیز سلام
حق یار و یاورتان . پیروز باشید .
۱۸ بهمن ۸۸ @ ۱:۵۰ ب.ظ
مهرداد عزیز سلام
چشم . جای خیلی چیز های دیگر خالیه . سعی میکنم کم کم کامل کنم . موفق باشید .
۱۹ بهمن ۸۸ @ ۳:۳۸ ب.ظ
سلام اقای زمان
ایا قضیه حضور شما در البوم سلام اقا صحت داره؟
گفته میشه حتی شما برای این البوم قطعه ای رو اماده کرده بودین
برنامه ی برای اجرای کنسرت در اینده ای نزدیک ندارید؟
موفق باشید
۱۹ بهمن ۸۸ @ ۵:۱۱ ب.ظ
مهرداد عزیز سلام
من از جمله کسانی بودم که به من پیشنهاد حضور در این آلبوم داده شد و حتی قرار بود آقای بابک زرین کار آهنگ سازی را انجام دهد ولی به دلیل نپذیرفتن شرایط از جانب دو طرف( اینجانب و تهیه کننده ) این کار صورت نگرفت .کاری نه بصورت کامل توسط آقای زرین آماده شده بود .
اگر شرایط سیاسی و اجتماعی تغییر کند و اگر بتوانم مجوز بگیرم حتما این کار را خواهم کرد .موفق باشید .
۲۰ بهمن ۸۸ @ ۷:۳۶ ق.ظ
با سلام و عرض ادب .
استاد بی مقدمه می گویم که نگرانم … ۲۲ بهمن چه می شود ؟ خدا کند … که خیز باشد … مدتی است زیاد که این سوال را از خودم دارم : از انقلابی با پسوند اسلامی در سالهای نه چندان دور الان به کجا رسیده ایم ؟ اما در مورد نظزتان در باره جشنواره فجر باید بگویم که هم با شما همنظزم هم نه … مسلما منظور شما استاد ابزاهیم حاتمی کیا بوده است … ختما شما بهتر از من آقای حاتمی کیا را می شناسید می دانید که اهل تملق و وابستگی دولتی نیست … هنرمند شجاعی است و البته غیر دولتی هم . یک فیلم آن را سپاه توقیف کرد … اسم فیلمش یادم نیست … آزانس شیشه ای او را هنوز هم که هنوز است در ذهن های ما هست . به نام پدرش هم … وصل نیکان هم.. استاد کدام کارگردان جرات این را دارد … همین ده نمکی ها … چه بر سر آقای حاتمی کیا آوردند ؟ استاد شما خودتان جزو هنرمندان متعهدید … برای مجوز گرفتن هم … همین قرار عاشقی دو سال منتظرش بودیم . لخظه شماری می کردمیم که بشنویمش .سه سال اضافه کنید به همین دو سال می شود پنج سال . ۵ سال منتظر به رنگ ارغوان بودیم . این حق را به آقای حاتمی کیا بدهیم که که تلاش کند برای اکران فیلمش و خاصل زخماتش … او باید خوشحال باشد .. او حق دارد که خوشحال باشد … او از آقای شمقدری تشکر کرد دلیلش را هم گفت : اگر تشکر نشود ناسپاسی است . او اگر می خواست تملق کند از وزیر یا اخمدی نزاد یا بالا تر ها اسم می آورد و تشگر می کرد … که نکرد … خرفی که آن بالا زد خیلی زیبا بود .. به ما اعتماد کنید … آیا استاد این سخن حرف تمام هنرمندان متعهدی چون شماو سهیل محمودی و کاکایی و مجید مجیدی و … نیست؟ استاد به نظزم او شجاعانه سخن گفت … او گفت که جامعه به شما ( حاکمیت) اعتماد ندارد . من به رنگ ارغوان را ندیدهم و لی باتوجه به صحبت هایی که شنیده ام یقین دارم که در تایید سیستم امنیتی کشور نیست و دید انتقادی دارد . نمی دانم اگر شما دیده اید دوست دارم که نظرتان را بدانم آیا تایید اطلاعات است یا نقد آن … این را هم اظافه کنم خوب است که ما نبید هنرمندان متعهدی را چون ایشان به خاطر حظورش در فیلم فجر حذف کنیم یا حتی سرزنش کنیم .. مگر ما چند تا خاتمی کیا داربیم… اگر با این دید نگاه کنیم باید خیلی ها را خذف کنیم : کاکایی زا … سهیل را … مجیدی زا… و حتی حسین زمان را … استاد عذر می خواهم که رک حرف می زنم … اما… باید گفت… استاد من در مقابل خیلی ها از شما دفاع کرده ام و می کنم هم. خیلی ها به من می گویند که چرااین حسین زمان شما سه آلبومش را با صدا و سیما همکاری کرده ؟ چرا قرار عاشقی اش از دولت دهم مجوز گرفته؟ چرا جبهه رفته ؟ ولی من قاطعانه در مقابلشان ایستاده ام و دلیل می آورم برایشان . و گاها قانع می شوند … و گاها هم نه .. من بهشان می گویم که در این حکومت.. انحراف ایجاد شده، حسین زمان ها به دنبال اصلاح هستند و نه خذف .. به دنبال اینکه به اسلام خقیقی نزدیک تر بشویم و نه دور تر … این آقایان مسلمان اند و به دنبال اسلام ناب … همین خسین زمان از خامیان دکتر شزیعتی است .. مگر دکتر شریعتی … و استدلال های بسیار دیگر .. راستش استاد کمی دلگیر شدم که استاد عزیزم که خودشان بهتر از هر کسی دیگر می دانند که چه قدر دوستشان دارم و البته خواهم داشت … همسنگرش را ایچنین می کوباند… البته استاد امیدوارم که من سخنان شما را بد فهمیده باشم و آنچه من از صحبت هایتان فهمیده ام … من اشتباه فهمیده باشم .. یا اگر نه دلیل محکمی …… استاد دوستتان دارم …
۲۰ بهمن ۸۸ @ ۸:۰۰ ق.ظ
سلام مجدد استاد .
نکته اول اینکه چون این روز ها جی میل مشکل دارد نمی توانم که ایمیل بزنم برایتان و مجبورم که از این طزیق با ها تون در ار تباط باشم پس این نظز رو اگه لطف کنید حذف کنید ممنون می شم .
دوم : مجدد ازتون عذز می خوام بابت نظر قبلی . به هر خال بغضل بود که نباید در گلو می ماند… با شما راختیم دیگر و این از بزرگواری شماست .
سوم : دارم که ترانه هایی که خوندید رو جمع می کنم تا در وبلاگ آسمان ما بزنم و چون به مخاطبانم قول دادیم که اگه شد نظر شما رو در باره ترانه هایی که خوندید رو براشون بزنیم ازتون خواهش می کنم که یه وقتی تو برنامتون برای آسمان ما بذارید و نظر خودتون راجب ترانه ها ( اینکه این ترانه رو برا کی یا چی خوندید . حستون نسبت به ترانه . نظزتون در باره شاعرش . .. خاطره ای اگه هست .. یا هر چیزی که شما مایلید که بیان بشه ) برامون بنویسید .
چهارم : چون جی میل مشکل داره اگه لطف کنین هم به mohsendinarvand500@yahoo.com بفرستید و هم البته به جی میل . ممنون می شم.
پنجم : استاد می تونم یه چیز ازتون بخوام : خواهش می کنم نه نیارید . همین . تو برنامتون بذارید وقتی برای ما دیگه ختی تا عید هم باشه مشکلی نیست . قربان شما
ششم: دوستتان دارم شدیدا ..
هفتم : برام دعا کن استاد …
هشتم : راستی بحث پایان نامه ام ( شاخص های دینی زندگی بشری) و نظز شما و معلم شهید دکتر شزیعتی و.. یادتان که هست ؟
.
.
.
.
در پناه خق محفوظ باشید
شاگرد کوچکتان محسن
۲۰ بهمن ۸۸ @ ۸:۲۴ ق.ظ
با سلام مجدد
استاد بابت غلط املایی ها ی موجود در متن از شما و سایر دوستان عذر خواهی میکنم و البته سوالی : استاد شما با آقای ایرج جنتی عطایی و سایز کسانی که به فراخونش پاسخ مثبت دادن از زمین تا آسمان تفاوت دارید چرا در لینک ها هست ؟ البته اگه فضولی نباشه … ممنونم
۲۰ بهمن ۸۸ @ ۱:۵۰ ب.ظ
محسن دیناروند عزیز سلام
من بعنوان یک هنرمند عرصه موسیقی برای آقای جنتی عطایی بعنوان یک ترانه سرای کم نظیر احترام قائلم و لینک دادن به افراد و سایت های مختلف مبین قبول یا رد قاطع یک نظریه و یا تفکر نیست .
۲۰ بهمن ۸۸ @ ۱:۵۴ ب.ظ
محسن دیناروند عزیز سلام
شما و همه دوستان عزیزم برای نقد نظرات من محترمید و من بیش از اینکه به چاپلوسی دل بسته باشم دل سپرده صداقت و یکرنگی هستم .در مورد درخواست شما نمیتوانم قول قطعی بدهم چون بسیار گرفتارم ولی سعی خواهم کرد و شما از من بپذیرید پیروز باشید .
۲۰ بهمن ۸۸ @ ۳:۳۳ ب.ظ
محسن دیناروند عزیز سلام
۱- من همانگونه که نقد را میپذیرم بر خود فرض میدانم تا از همکاران و هم سلکان خود نیز نقد کنم .
۲- من اشاره روشن به کسی نداشتم و به نظر من در شرایط کنونی و با توجه به اتفاقات اخیر صرف حضور در جشنواره فجر مخالف آرمانها و خواسته های اکثریت مردم بود . من قبول دارم همه فرصت های نهفته در نهادها و جشنواره های دولتی مثل صدا و سیما و جشنواره فجر ارث پدری کسی نیست و حق همه هنرمندان است از این فرصت ها استفاده کنند کما اینکه به گفته خودتان چند آلبوم من از تولیدات شرکت سروش است اما تفاوت بسیار زیادی بین بهره جویی رایج از این فرصت هاست و حضور یافتن در جشنواره ای که در این مقطع و با حضور افرادی خاص تنها یک معنا دارد و آن پشت کردن به خواسته های مردم است .مضافا اینکه در عین حضور به مدح و ثنا نیز بپردازیم و تشکر کنیم . تشکر از چه ؟ از اینکه حقمان را داده اند. تشکر کنیم بابت آنچه بزور از ما گرفته بودند و حالا که شرایط سیاسی تنگ آمده برای فریب مردم آن را به ما میدهند . واقعا جای تشکر دارد ؟ ما را به مرگ گرفته اند که به تب راضی شویم و آیا حق است از این بایت خوشنود باشیم و دستشان را بفشاریم ؟
۳- بابت آلبوم قرار عاشقی من نه دست به سوی کسی دراز کردم و نه دست کسی را فشردم . این کار تولید شرکت سروش بود و خود این شرکت کسب مجوز را دنبال کرد. من نزدیک ده سال است که پایم را در وزارت ارشاد نگذاشته ام .در ضمن یاد آوری میکنم که آلبوم قرار عاشقی حدود سه سال و نیم پیش یا بیشتر کلید خورد و شرایط آن زمان با شرایط فعلی اصلا قابل مقایسه نیست . دوست گرامی و عزیز من بابت جبهه رفتنم پشیمان نیستم . با اعتقاد رفتم و بر اساس وظیفه شرعی و میهنی این کار را کردم و نیازی به دفاع از این کار نمیبینم این را میتوانید به آنها که بابت من شما را مورد سؤال قرار میدهند بگویید.محسن عزیز من ازافراد هنرمندی که بی توجه و یا بدون در نظر گرفتن صلاح مردم این کار را کردند گله کردم و مورد انتقاد قرار دادم من کسی را نکوبیدم . آقای حاتمی کیا هنرمندی ارزشی و توانمند و دلسوخته است و برای او احترام زیادی قائلم ولی این کار او را نپسندیدم. موفق و پیروز باشید .
۲۱ بهمن ۸۸ @ ۹:۴۳ ق.ظ
در آستانه برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، فریدون شهبازیان، علیاکبر شکارچی، کیوان ساکت و ارفع اطرایی داوری آثار این دوره از جشنواره را نپذیرفتند.
شهبازیان آهنگساز و منتقد موسیقی پاپ که سال گذشته به درخواست کامبیز روشنروان دبیر جشنواره داوری بخش ارکسترال را بر عهده داشت علاوه بر کسالت به دلیل عدم حضور این چهره برجسته موسیقی ایران در جمع برگزارکنندگان جشنواره، داوری آثار این دوره را رد کرد.
لیاکبر شکارچی نوازنده و داور بخش سنتی جشنوار بیست و چهارم موسیقی فجر و کیوان ساکت نوازنده شناخته شده موسیقی سنتی به دلایلی که عنوان نشده است داوری بخش موسیقی سنتی این دوره از جشنواره را نپذیرفتهاند.
ارفع اطرایی، نوازنده حرفهای سنتور ایران نیز که سال گذشته داوری بخش سنتی جشنواره را عهدهدار بود با انتقاد از شیوه برخورد با داوران، داوری بیست و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی فجر را رد کرد.
پس از جشنواره فیلم و تئاتر فجر که از سوی بسیاری از هنرمندان شناخته شده ایرانی و غیر ایرانی تحریم شدند جشنواره موسیقی فجر نیز از واکنش هنرمندان به شرایط ماههای اخیر کشور بیبهره نمانده است.
ضعف مدیریتی و کیفی جشنواره موسیقی فجر
ژیوار شیخالاسلامی سرپرست گروه ژیوار یکی از گروههای پرکار موسیقی سنتی بانوان که در چندین دوره از جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته است از عدم حضور این گروه در جشنواره بیست و پنجم موسیقی فجر خبر داده است.
شیخالاسلامی با انتقاد از شیوه برگزاری جشنواره عنوان کرده است به دلیل آنکه جشنواره برای اجراها هیچ مبلغی پرداخت نمیکند نمیتواند از نوازندههای گروه خود بخواهد تا به طور رایگان در جشنواره بنوازند.
گروه موسیقی «لیان» نیز که صحبتهایی برای حضور در بخش جنبی جشنواره انجام داده است شرط شرکت در جشنواره را بستن قرارداد مالی عنوان کرده است.
در جشنوارههای بینالمللی رسم بر این است که مبلغی به گروههای شرکت کننده در آنها پرداخت شود.
در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نیز مبلغی که بسیاری از کارشناسان آن را ناچیز میدانند به گروهها پرداخت میشد اما به نظر میرسد از چهار سال پیش سیاستهای برگزاری این رویداد فرهنگی تغییر کرده است.
پیش از این سعید ثابت سرپرست گروه موسیقی اساتید با نظر بر اینکه جشنواره موسیقی فجر در اندازه دانش و تجربه اساتید موسیقی نیست عنوان کرده بود که این گروه ترجیح میدهد در جشنواره شرکت نکند.
این نوازنده سنتور معتقد است که برای نشان دادن تجربه و تبحر نوازندههای پیشکسوت باید جشنوارهای در سطح بینالملل برای گروههای شناخته شده برگزار شود تا گروههای شناخته شده ایرانی و خارجی در آن به رقابت بپردازند.
برخی از کارشناسان موسیقی بر این باورند که بینالمللی بودن جشنواره موسیقی فجر عنوان مناسبی برای این رویداد نیست و آن را جشنوارهای در سطح ملی ارزیابی میکنند که گروههای جوان میتوانند در آن به معرفی تواناییهای خود بپردازند.
برخی از گروههای موسیقی نیز که در دورههای مختلف این رویداد فرهنگی شرکت داشتهاند از ضعف کیفی جشنواره فجر انتقاد کرده و بخش مهمی از ضعف آن را تجهیزات سالنها مربوط میدانند.
احمد رضاخواه نوازنده سنتور و نماینده گروه «سپهر» که سال گذشته در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر حضور داشت میگوید: متاسفانه از کیفیت برگزاری این رویداد راضی نبودیم چرا که بخش مهمی از اجرای موسیقی که به امکانات سالنها مربوط است بسیار ضعیف ارائه شد.
گروه موسیقی «سپهر» به دلیل نداشتن انگیزه لازم برای ساخت، آماده کردن قطعات جدید و تمرین گروه در بیست و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر حضور نخواهد داشت.
تعهد به موسیقی از دلایل شرکت در جشنواره
در شرایطی که بسیاری از هنرمندان معتقدند که نباید در جشنواره موسیقی فجر شرکت کنند برخی از نوازندگان نظر متفاوتی داشته و معتقدند این رویداد فرهنگی با هر کیفیتی برگزار شود خوب است و بهتر از برگزار نشدن آن است.
با وجود آنکه مشکلات مدیریتی و چگونگی حضور گروههای موسیقی بحث داغ هنرمندان این عرصه در چند سال اخیر است و مواردی چون تحریم جشنوارههای دولتی در ماههای اخیر بر برگزاری این رویداد نیز تاثیر داشته اما برخی از هنرمندان معتقدند که باید آثار خود را ارائه کرده و در جشنواره حضور داشته باشند.
هادی منتظری نوازنده کمانچه و سرپرست گروه موسیقی «تیام» میگوید: به عنوان یک موزیسین مسئولیت و تعهدی به موسیقی و علاقمندان این هنر دارم و بر خود واجب میدانم با حضور در بخشهای مختلف این جشنواره از موسیقی ملی دفاع کنم.
این نوازنده کمانچه علاوه بر شرکت در بخش جنبی موسیقی نواحی جشنواره بیست و پنجم موسیقی فجر به همراه گروه «تیام» در بخش تکنوازی جشنواره نیز شرکت خواهد کرد.
جشنواره موسیقی فجر از هفتم تا سیزدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد و تا کنون حضور هفت گروه کر، شش گروه کلاسیک، ۱۲ گروه موسیقی نواحی و ۱۲ گروه موسیقی پاپ در آن اعلام شده است.
۲۲ بهمن ۸۸ @ ۸:۲۳ ق.ظ
اقای زمان سلام با این نوشته میخواهم شما را به گذشته دوری ببرم وخاطرات خوش وکوتاهی راکه باجنابعالی داشتم مرورکنم ۱- سال ۵۹ دبیرستان دکتر شریعتی تهرانپارس۲-دبستان سودمند فلکه سوم تهرانپارس.و تابلوی بالای سرمیزتان با این مضمون که سفارش هیچ کس را برای ثبت نام نمی پذیرید.
پاینده باشید.
۲۴ بهمن ۸۸ @ ۷:۱۵ ب.ظ
سلام اقای زمان. مطلب جدید نمی گذارید؟ بی صبرانه منتظرم در مورد این حوادث ۸ ماه صحبت کنیم……البته با مقدم دونستن شعور بر شور
۲۵ بهمن ۸۸ @ ۶:۲۱ ق.ظ
سلام این حدیث را توی یکی از وبلگها خوندم شایدشنیدن آن برایتان جالب باشد.دوستتان دارم.
بدون شرح!
امام حسین ع در توصیف جامعه ای که برای رهایی اش قیام کرده بود، چنین فرمود:
مردم در این جامعه دو دسته بیشتر نیستند:
یا ترس جان دارند و یا غم نان!
متن: بین مستعبد مقهور و بین مستضعف علی معیشته مغلوب.
آدرس: تحف العقول، ابن شعبه، درگذشته در قرن سوم هجری!
۲۵ بهمن ۸۸ @ ۷:۲۳ ب.ظ
دیدم حالا که پست جدید نیست..قبلآ هم که در مورد این یادداشت گفته بودیم… بعد هی می خواستم بگم ، نگفتم (به من چه که بی ربط به پستتون میشه) اما عکسای جدید گالری خیلی خوب بود…مخصوصآ همون چندتا اولی و کوچولوگی ها!
التماس دعا…
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۵:۲۶ ق.ظ
زهره عزیز سلام
کمی سرم شلوغ بود و بزودی پست جدیدی را خدمتتان تقدیم خواهم کرد .محتاج دعای خیر شما هستم .
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۱۰:۱۹ ق.ظ
سلام به استاد مهربان و عزیزم
اول : استاد عزیز باید بگویم همانطور که می دانید من هیچ گاه در مقابل شما قرار نگرفته و نمی گیرم و اگر صحبتی دارم و سخنی در نهایت دوستی و نیز به عنوان شاگردی کوچک بوده است و. من همیشه خویش را در کنار شما دیده ام و می بینم و نه در مقابل شما . این را گفتم تا این سوئ تفاهم برای کسی پیش نیاید که بنده در مقابل شما هستم . من از خود شما آموخته ام که تملق نکنم و البته به کسی هم که دوستش دارم بگویم که دوستش دارم بدون هیچ تملقی . من مطالب را می خوانم و اصلا می گذارید که بخوانیم و بعد نظرم را می گویم .حالا ممکن است اختلافی باشد . این طبیعی است .
دوم : در مورد حاتمی کیا باید بگویم که بنده هم راستش راضی نبودم که استاد از آقای شمقدری تشکر کند ولی به هر حال کرد و دلیلش را هم گفت و به نظر من قانع کننده بود . البته در باب تشکر سخن شما هم به حق است ولی اگر از زاویه ای دیگر نگاه کنیم تشکر از کسی که مجوز داده هم قابل قبول است . من نظرم این بود که به خاطر یک مسئله و یک اشتباه نمی شود که هنر مندی که شما هم او را ارزشی ،توانمند و دلسوخته می دانید را حذف کرد . نمیدانم شاید من مطلب شما را خوب نگرفته ام . اصلا شما این را گفته بودید که مثلا آقای حاتمی کیا را باید از فهرست هنرمندان متعهد ایران کنار گذاشت و قرار دهیم در فهرست هنرمندان وابسته ؟ من یک مجله را که می خواندم : پنجره مجله علی رضا زاکانی است و از هین تندرو های … های بی ترمز. در تحلیلی تاخته بود به وزارت ارشاد که چرا اجازه داده اید به رنگ ارغوانو… که یک موج انتقادی در سینما ایجای می کنید که نمشود که مهارش کنیند .و از این حرف ها … من مطمئنم که به رنگ ارغوان فرست خوبی است برای انتقادات به سیستم امنیتی کشور مان به نظرم .نباید حاتمی کیارا با یک اشتباهش کاری کنین که نا خواسته برورد در لشکر دولتی ها . بهر حال معصو مکه نیستیم .
سوم : استاد می دانم که سرتان شدیدا شلوغ است ولی من روی نظرات شما و راهنمایی ایتان پیرامون پیان نامه ام حساب باز کرده ام . به هر حال تصمیم دست شماست . من جریان روشنفکری دینی را جریان خوبی می دانم ولی قبلا هم گفته ام که من و خیلیها مثل من با مشکل تاریخ خوانی مواجه ایم به این معنی که ما الان کتابی نداریم که واقعییت تاریخ انقلاب را بگوید نمونه اش مستند شاخص است . اصلا نمی شود اطمینان کرد و فضای رسانه ها از جمله کتاب مصموم است و. در این میان شما هم آدم آگاهی هستید وهم در آن زمان بوده اید و لمس کرده اید مسائل را . مهنس بازرگان و دکتر شریعتی و … را می شناسید . آن هم شناختی خالص نه مثل مامصموم . من هدفم این است که که هم افکارمم را در مورد ایشان کامل کنم و هم پایان نامه ام کامل و صادق و خالص باشد . این هدف من است از راهنمایی خواستن از شما به عنوان استادم . به هر حال تصمیم نهایی با شماست و به قول شاعر طنز پردازی که در پویش دعوت از خاتمی گفت . منهم می گویم: استاد با این احوالی که گفتیم اگر خواهی کمک کن اگر خواهی بپیچان…
چهارم : از مترسک خبری هست استاد …
پنجم : ببخشید که الان می پرسم : حالتان که خوب هست انشاءالله؟
ششم : … به هر حال دوستت دارم
هفتم: منتظر مطلب جدیدتان هستیم ما…
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۱۰:۲۳ ق.ظ
سلام مجدد. استاد مطلب چهارم سوالی بود که از یادم رفت علامت سوالش را بگذارم و شکل صحیح آن این است :
از مترسک خبری هست استاد ؟
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۶:۲۹ ب.ظ
سلام استاد عزیزم
اول: راستش وقتی به سایتتان آمدم منتظر پاسخی از سوی شما بودم درست مثل همیشه …
دوم : مطالبی را به وبلاگ آسمان ما اضافه کردم . بخوانیید اگر نیاز به تغییری بود بگویید تا انرا انجام دهم
سوم : اگر وقت کردید نظرتان را راجب هر کدام از اشعار وبلاگ آسمان ما در نظر خصوصی بنویسید تا آن را برای مخاطبان نمایش دهیم .. ممنونم
در پناه خدا محفوظ باشید…
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۶:۴۷ ب.ظ
محسن دیناروند عزیز سلام
من به محض پیدا کردن فرصت حتما پاسخ دوستان را میدهم .ممکن است بعضی اوقات دیر بشه ولی حتما پاسخ میدم . باور کنید مشغله من زیاده و در روز باید در کنار کارهای اجرایی و تدریس به تعداد زیادی نامه و ایمیل پاسخ بدم و قبول کنید تنظیم وقت در چنین شرایطی کار ساده ای نیست مضافا اینکه من هم مثل همه بعضی اوقات به دلیل کسالت و یا نداشتن آماده گی روحی نمیتوانم به وظایف خودم درست عمل نمایم . اینها را گفتم که در مورد پایان نامه هم از من انتظار زیادی نداشته باشید . اگر در قالب پرسشنامه متداول برای جمع آوری اطلاعات باشد میتوانم در خدمتتان باشم البته محتصر و مفید . مطمئنم شرایط مرا درک میکنید . من هیچگاه منتقدین خودم را مقابل خودم حس نکرده ام بلکه دوستان خودم میدانم .
در مورد جشنواره فجر و افراد مختلف من ترجیح میدهم در شرایط فعلی در همین حد بسنده کنم . باز هم تکرار میکنم من فقط یک تذکر دوستانه داده ام و قصد تخریب کسی را نداشته ام البته میدانید من پاره ای از افراد را اصلا در زمره هنرمندان نمی آورم که بخواهم در مورد ایشان بحث کنم ولی قطعا ابراهیم حاتمی کیا از هنرمندان ارزشی است ولی به نظر من نباید اینچنین در جشنواره ظاهر میشد .
پیگیر آلبوم مترسک هستم ولی نمیتوانم در مورد آن فعلا اطلاعات بیشتری بدهم .من هم شما عزیزان را دوست دارم و برایتان آرزوی توفیق دارم .
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۶:۴۸ ب.ظ
محسن دیناروند عزیز سلام
حتما میخوانم و در صورت امکان نظر خواهم داد . پیروز باشید .
۲۷ بهمن ۸۸ @ ۷:۵۶ ب.ظ
اقای محسن دیناروند!؛
مسموم درسته و نه مصموم
۲۹ بهمن ۸۸ @ ۸:۴۵ ق.ظ
سلام به استاد عزیزم.
هم نظریم وهمیشه دوستتان دارم .مسلما درکتان میکنم.
همینجا هم به آقا محسن سلام میدم و تشکر که اشتباه من رو تذکر داده بودن .محسن جان من این روزها حال خوشی ندارم و در ضمن تایپیست هم نیستم .کامپیو تر ندارم ، از کافی نت استفاده می کنم و آنقدر پول ندارم که بخواهم برگردم و غلط های تایپی را بگیرم و آنقدر ادبیات هم سرم می شود که بدانم مسموم درست است . دوست عزیزم خوشحالم که نظرات دیگران را می خوانید و از جمله من . و اگر دقت کرده باشین اشتباهات در مطالب من هست و قبلا هم بابتشان از استاد و سایر دوستان عذر خواهی کرده بودم و انشا الله خوانده اید . محسن جان بیاییم حرف های هم را بفهمیم….موفق باشی و باز هم از تذکرتان ممنونم
۳۰ بهمن ۸۸ @ ۸:۱۳ ق.ظ
آقای زمان سلام
چندی پیش مطلبی را دیدم در مورد حمایت گلشیفته فرهانی وبسیار تعجب کردم از شما که دوستار دکتر شریعتی و فردی انقلابی هستید .
به هر حال کاری که گلشیفته کرد حداقل از نظر شرعی درست نبود و انتظار این حمایت را از شما نداشتم
موفق و سربلند باشید
۳۰ بهمن ۸۸ @ ۹:۲۴ ق.ظ
درود بر شرف همه رهرووان واقعی امام و شهدا … درود خدا و نبی مکرمش بر امام و دوستانش درود بر شریعتی و بهشتی مظلوم درود بر رجایی و با هنر که امروز جز سو استفاده از اسمشان چیز دیگری نمانده.. درود خدا بر همت ها و باکری ها … و سلام خالصانه من برای تو ای حسین عزیز که اینچنین پاک و خالصی … شاید که این پاکی را از نام مبارکت گرفتی … حسین زمان عزیز بدان که جز عزت نیست ایچنین پیش آمد هایی به یاد آور جمله زینب (س) را که وقتی امویان برای شکستن اراده پولادینش به تمسخر به او گفتند در کربلا چه دیدی و او محکم استوار قوی و رسا فرمود : به خدا که جز زیبایی چیزی ندیدم … حسین زمان عزیز زیباترین ها را دیدی
۳۰ بهمن ۸۸ @ ۱۰:۱۳ ق.ظ
amin عزیز سلام
اگر بار دیگر به آن نوشته با دقت بیشتری مراجعه کنید . من در دفاع از ضد ارزش ها صحبتی نکردم و به تایید رفتار های غیر شرعی نیز نپرداختم . انتقاد من از برخوردهای غیر اصولی و غیر شرعی کسانی است که به نام دین تیشه بر ریشه دین میزنند . اشاره من به تفاوت بین کسانی بود که تظاهر و ریاکاری نمیکنند و خودشان هستند و کسانی که غیر شرعی ترین و غیر انسانی ترین کارها را میکنند ولی پشت دین و تشرع سنگر گرفته اند . به نظر شما کار کدامیک زشت تر است ؟
۳۰ بهمن ۸۸ @ ۱۰:۱۶ ق.ظ
امین عزیز سلام
ممنون از نظر شما . من هم امیدوارم رهروان راستین شهدا و سالکان راه حق باشیم . پیروز باشید .
۳۰ بهمن ۸۸ @ ۳:۲۵ ب.ظ
سلام بر حسین زمان.کاش قسمت ماهم شهادت می شد به روزهایی که بی هیاهوی نام به خط می زدیم….یاد یاران شهید مان سبز باد…..
۳۰ بهمن ۸۸ @ ۵:۱۵ ب.ظ
رضا عزیز سلام
درود بر شماو سلام بر بندگان خالص خدا.
۱ اسفند ۸۸ @ ۵:۳۱ ق.ظ
سلام آقای زمان
خسته نباشید
۱ اسفند ۸۸ @ ۵:۵۱ ق.ظ
hoseinعزیز سلام
ممنون از لطف شما . سربلند باشید .
۲ اسفند ۸۸ @ ۱:۵۹ ب.ظ
حسین عزیز! امید وارم ابوذرو زینب سبز و سرفراز بمانند.ما برای سرسبزی ایران کم خون نداده ایم…شما که خوب می دانید.خودتان هم کم کنار شهدا نفس نکشیده اید.حسین زمان برای من یک پاسدار حقیقی است یک هنرمند که صدایش یاد شهدا را سبز می خواند از شب و سکوت و پنجره ….تا ترانه ایران..قصه شبانه و…. من هم نگرانم …مبادا که بیگانه بشه هموطن من…ایران…ایران…سرم روی تن من نباشه گرکه بیگانه بشه هموطن من… خداکند بیدار بشیم.خداکند بدانیم اگر باهم نباشیم روزهای سختی همه مارا فرا خواهد گرفت ..اما آن روز خواهیم توانست کنار هم علیه دشمن وطن بجنگیم؟از امروزمان خجالت نخواهیم کشید؟زمان عزیز کاش امروز را نمی دیدیم …به قول آهنگران..غرورم نمی دید این روز را /واین ناله های جگر سوزرا…/بگذریم…
۲ اسفند ۸۸ @ ۲:۲۳ ب.ظ
رضا عزیز سلام
متشکرم بابت لطف و محبت شما . به امید روزهای خوب و سرشار از آزادی . برقرار باشید .
۳ اسفند ۸۸ @ ۹:۱۶ ق.ظ
در این روزگار صد رنگی شهامت و یکرنگی شما ستودنی است.
۳ اسفند ۸۸ @ ۱۰:۳۱ ق.ظ
م عزیز سلام
سپاسگزارم از اظهار لطف شما .
۵ اسفند ۸۸ @ ۳:۲۷ ب.ظ
من برای شما و تک تک کسانی که برای مرزهای کشورمان جنگیدند ارزش و احترام فراوانی قائلم عموی من هم از شهدای جنگ است و می دانم اگر امروز بود او هم در رکاب سبزی ها برای آزادی از هیچ کوششی دریغ نمی کرد درود بر شما و همه کسانی که همیشه استوار برای ایران آزاد می کوشید
۵ اسفند ۸۸ @ ۵:۰۶ ب.ظ
زهره عزیز سلام
درود و رحمت خداوند متعال بر همه شهدای راستین راه آزادی و شرف . پیروز باشید .
۱۰ اسفند ۸۸ @ ۵:۳۵ ق.ظ
با سلام
جناب آقای زمان من و خانواده ام از طرفداران شما هستیم از همان زمان که در نارمک دعای کمیل میخواندید.خیلی خوشحالم که سلامت هستید و امیدوارم همیشه سالم و موفق و سبز باشید. به خانواده محترم سلام برسانید.
V یا حسین میرحسین
آ–خ
۱۰ اسفند ۸۸ @ ۵:۵۶ ق.ظ
آزاده عزیز سلام
ممنونم از یاد آوری آن روزهای خوب . برای شما آرزوی موفقیت دارم .